Geen producten
Prijzen zijn incl. btw
Aan de hand van uw chassisnummer kunt u zien welk type brommobiel u heeft.
Hieronder hebben we dit voor u weergegeven, zodat u gericht kunt zoeken naar onderdelen.
VLGC33VBO | 300 | JS20FD | NOVA |
VLGC33VBA | 300 Evolution | JS16FD | AMBRA |
VLGC03VBO | Mac 300 | JS28FD | X-TOO DIESEL |
VLGC18VBO | Mac 340 E | JS42FD | X-TOO S |
VLGE34VBA | 400-4 | JS34CR | X-TOO R CDI |
VLGC34VBO | 400 | JS3002 | X-PRO |
VLGC34VBA | 400 Evolution | JS40FD | OPTIMAX |
VLGC04VBO | Mac 400 | JS34MPE | X-TOO R MPE |
VLGE44VBA | 500-4 | JS34FD | X-TOO R |
VLGC45VBA | 500 Evolution | JS44FD | X-TOO RS (met Lombardini progress motor) |
VLGC45VEA | 500 Evolution | JS44CR | X-TOO RS (met Lombardini DCI motor) |
VLGC15VBO | Mac 500 | JS36CR | IXO |
VLGE24VBA | Minivan 500-4 | JS36FD | IXO |
VLGE64VBA | Pick-Up 500-4 | JS32FD | X-TOO MAX DIESEL |
VLGK34VBA | AIXAM A.721 | JS32MP | X-TOO MAX MPE ESSENCE |
VLGK44VBA | AIXAM A.741 | AL0520 | BE TRUCK |
VLGK04VBA | AIXAM SCOUTY | LS0820 | BE TRUCK X4 350 |
VLGK04VBA----- | AIXAM SCOUTY R | JS22FD | BE UP ancienne version |
VLGK24VBA | AIXAM CROSSLINE VSP | JS22MP | BE UP ESSENCE |
VLGK34VBR.............. | AIXAM CITY Z402 | JS22FD | BE TWO |
VLGK44VBR............... | AIXAM ROADLINE Z402 | AL5610 | BE FOUR 320 |
VLGK24VBR.............. | AIXAM CROSSLINE Z402 | 5640BT | BE FOUR 350 |
VLGK34VBR.............. | AIXAM CITY SPORT Z402 | P18100 | BE FOUR 220SP |
VLGK04VBR.............. | AIXAM SCOUTY Z402 | P18100 | BE FOUR 220 |
VLGK34VBS...... | AIXAM CITY S Z402 | P72CAO | BE FOUR 180 |
VLGSV43AF......... | CITY | P70C10 | BE FOUR 50 HR |
VLGSV42AF.......... | CROSSLINE | Q4 | BE FOUR 50 |
VLGSV43AF.......... | GTO | AL2020 | BE PRO 300 |
VLGSV45AF....... | CROSSOVER | LU2060 | BE PRO 350 |
VLGSV41AF....... | COUPE | P72AAO | BE PRO 180 |
VLGSV42SF | Crossline vision 2013 |
VLGSV45RF | Crossover vision 2013 |
VLGST65RE | Crossover GT vision 2013 |
VLGST65RF | Crossover GT vision 2013 |
VLGST95RE | Crossover GTR vision 2013 |
VLGST95RF | Crossover GTR vision 2013 |
VLGSV43RF | City vision 2013 |
VLGSVH3RE | E-City vision 2013 |
VLGSV41RE | Coupe vision 2013 |
VLGSVH1RE | E-Coupe vision 2013 |
VLGSVH1RF | E-Coupe vision 2013 |
VLGUV53AF | City Sensation 2016 |
VLGUV51AF | Coupe diesel Z482 Sensation 2016 |
VLGUT61AF | Coupe diesel Z602-E4B Sensation 2016 |
VLGUV52AF | Crossline Sensation 2016 |
VLGUT62AE | Crossline GT |
VLGUVJ1A | E Coupe sensation 2016 |
VLGUT62AF | E Coupe sensation 2016 |
VLGUV53BF | Minauto |
VLGUV52BF | Minauto Cross |
VF9DVB | Divane | VMSCH2200 | Barooder |
VF9DPB | Opale | VMSCH1600 | Media |
HF9BLX | Transporter | VMSCHJF | Stella |
VF9XLD | VX550 | CH2 |
VGP09Y2DB | Abaca | VH861BCDA (Paris) | M.Go |
VGP08Y2DB | Albizia | VH861BYDA (1E SXI) | |
VGP97BLY / VGP97BOY | Titane | VH861BBCDA (2e SXI DCI) | |
VH851XLSA | MC1 | ||
VH852X4SA/VH852XXS | MC2 | ||
VH840BBL | Virgo | ||
CH840PBL | Practic |
ZD500 | Sulky | VHJCE75M | Spacia | 2D6EKELM | Eke |
Steeds opnieuw worden wij geconfronteerd met het feit dat men verkeerde informatie verstrekt over het bouwjaar / de ouderdom van een brommobiel.
Vooral op diverse verkoopsites worden brommobielen aangeboden met bouwjaar 2005 terwijl deze veel ouder zijn. Weliswaar staat dan op het kentekenbewijs (kentekenbewijs deel 1A en deel 2) dat de eerste toelating en/of datum eerste afgifte in Nederland 2005 is, maar op deel 1A staat onder het kopje bijzonderheden vaak de tekst: "Deze brommobiel is eerder in gebruik genomen dan onder de datum eerste toelating vermeld".
Helaas wordt dit niet altijd gelezen en daar wordt dan ook handig ge- of misbruik van gemaakt.
Alleen als deze tekst niet staat afgedrukt op het genoemde kentekenbewijs dan kunt u er van uitgaan dat de datum eerste toelating ook daadwerkelijk het bouwjaar weer geeft. In alle andere gevallen is het verstandig om contact op te nemen met uw dealer of de importeur van de bewuste brommobiel.
Helaas is het met de invoering van de nieuwe kentekencard de opmerking: "Deze brommobiel is eerder in gebruik genomen dan onder de datum eerste toelating vermeld" komen te vervallen en staat daarop alleen de datum eerste toelating vermeld. Alleen voor brommobielen die na 2006 nieuw op kenteken zijn gezet kunt u daar waarde aan toe kennen.
Stap 1. Draai de centrale bout los (bij voorkeur met een luchtsleutel)
Stap 2. Neem een dunne lange beitel of lange schroevendraaier en steek deze
tussen de motorkoppeling en het vliegwiel.
Let op:
a. Deze steel van deze beitel of schroevendraaier moet zo dus zijn dat deze zonder problemen
tussen de motorkoppeling en het vliegwiel past zonder dat de wang van de motorkoppeling
wordt verbogen.
b. De kop van de beitel of schroevendraaier moet zodanig worden geplaatst dat deze
tussen een bout kop ( waar het vliegwiel aan de motor is gemonteerd) en de binnenste
opstaande rand van de motorkoppeling komt te liggen. (Zie video)
Stap 3. Sla nu een moker of stevige hamer op de beitel of schroevendraaier zodat de
motorkoppeling los schiet van de conus waarop deze zit vast geklemd.
(Uw beitel of schroevendraaier ligt nu immers tussen de bout kop van het
vliegwiel en de binnenste ring van de motorkoppeling, de conuciteit van dit stuk
gereedschap zorgt ervoor dat de twee delen van elkaar worden gescheiden)
Uiteraard kunt u ook gebruik maken van een speciale trekker.
- Zwarte draad = min (massa)
- Rode draad krijgt stroom via het contact (dus zodra de brommobiel op contact wordt gezet)
- Witte draad, dit is de schakeldraad, deze krijgt even stroom (een puls)
(als er langdurig stroom op de witte draad wordt gezet dan verbrand de stopsolenoid)
De pen van de stopsolenoid wordt aangetrokken (in) tijdens het starten en blijft tijdens het draaien van de motor op deze stand staan.
Als de motor wordt uitgezet wordt de stroomop de rode onderbroken en komt de pen naar buiten en wordt de brandstof toevoer onderbroken.
Het te spuiten oppervlak moet schoon en droog zijn, ontvet het te behandelen gedeelte met een ontvetter.
De spuitbussen zijn voorzien van verf op thinnerbasis.
1. Vul eventuele oneffenheden op met plamuur of filler.
2. Schuur tot een mooi glad resultaat met eerst korrel 400/800 en daarna met korrel 1200.
3. Plak alle gebieden die niet worden gelakt met afplaktape en kranten, zorg dat je de lak kunt uitwaaieren naar goed gedeelte.
4. Eventueel (hecht)primer aanbrengen (bij kunststof delen kunststof primer gebruiken). Houd de spuitbus met primer op ongeveer 20/30cm afstand en breng een aantal dunne lagen primer, met intervallen van 20 minuten, aan. Daarna licht schuren korrel 2000.
5. Schud de spuitbus autolak krachtig gedurende 2 minuten. Laklaag aanbrengen in meerdere dunne lagen, wacht tussen de lagen ongeveer 10 minuten, ga door tot het geheel goed is gedekt.
6. Metallic lak is mat en moet afgewerkt worden met door blanke lak. Na 20 minuten de blanke lak aanbrengen in meerdere dunne lagen en een beetje “uitnevelen” over de bestaande laklaag.
LET OP!
1K blanke lak is gevoelig voor vocht. Zorg voor een droge en warme ruimte om de lak aan te brengen. Mochten er toch witte vochtplekken zijn ontstaan dan kun je deze wegwerken met een fohn.
2K blanke lak is veel minder vochtgevoelig.
7. 24-48 uur laten drogen afhankelijk van temperatuur, daarna het geheel licht schuren met waterproof schuurpapier korrel 2000. (Pas op dat je niet door de blanke laklaag heen schuurt).
8. Is het geheel mooi glad, dan eventueel polijsten met Commandant nr. 4 of Paint-Renovator van Autoglym.
9. Als laatste de hele auto in de was zetten ter bescherming.
Veel succes,
Team Brommobielsloperij
Benodigde producten:
Ontvetter
Plamuur en/of filler
Kunststof) primer
Droog schuurpapier (korrel 400/800, 1200 en 2000)
Waterproof schuurpapier (korrel 2000)
Afplakband
Spuitbus autolak in kleur
Spuitbus 1K of 2K blanke autolak (bij metallic kleur)
Polijst middel (commandant nr 4 of Paint-Renovator van Autoglym
Autowas
Het programmeren van de afstandsbediening met 3 knoppen
Stap 1: Ontkoppel de accu.
Stap 2: Zorg dat de batterij in de afstandsbediening zit en monteer de accuklem.
Stap 3: Druk binnen maximaal 3 seconden op de knop 'sluiten' (dit is een rood of groen lampje) de deuren sluiten.
Stap 4: Wacht 30 seconden en blijf met de afstandsbediening in de buurt van het voertuig.
Het programmeren is voltooid
* als het systeem niet werkt, herhaal de bovenstaande procedure dan maximaal 3 keer.
LET OP: Wanneer de accupool losgekoppeld is geweest i.v.m. werkzaamheden, kan het mogelijk zijn dat de afstandsbediening opnieuw geprogrammeerd moet worden.
Programmeren van het display
Procedure voor het programmeren:
Let op dat de portierschakelaar werkt (de binnenverlichting is dan aan).
Laat het linkerportier open tijdens het programmeren.
De onderstaande 3 acties moeten binnen 3 seconden verricht worden (per actie).
Stap 1: Druk op de setting knop op het display (1) en houdt deze ingedrukt.
Stap 2: Draai de sleutel op de 'accessoire' stand ('A' positie op het contactslot)
Stap 3: Druk op de 'contact' stand ('M' positie op het contactslot) en houdt de knop meer dan 5 seconden ingedrukt. Er verschijnt een letter, dit betekend dat u in het menu zit.
Menu 1: Instellen taal.
- Druk kort op de knop (1) A = (Engels, Mijlen)
- Druk langer om te bevestigen en ga verder naar het volgende menu.
Menu 2:
- Kies 1 t/m 5 (fabrieksinstelling: 3)
- Druk langer om te bevestigen en ga verder naar het volgende menu.
Menu 3:
- Druk kort op de knop om de juiste brandstof te selecteren.
> M.Go 2 heeft extra mogelijkheden: D1= Progress D2= DCI
- Druk langer om te bevestigen. U gaat automatisch weer uit het menu.
LET OP: Als bij het instellen van de brandstof gekozen wordt voor benzine of elektrisch, dan werkt het gloeisysteem niet.
Merk | Model/ Type | Artikelcode | EPCOUR | |
Aixam | 300 | 3003 | A300 | |
A 540 Twin / 1e modellen A400 | 2644 | EPCour022 | ||
400 (1e model) | 2644 | EPCour022 | ||
na VLGCVB000027779 | 2200 | EPCour038 | ||
400-4 | 2200 | EPCour038 | ||
400 Evolution | 2200 | EPCour038 | ||
500- serie | 2200 | EPCour038 | ||
A 721/741/Crossline (2005) | ||||
oud model koppeling | tot VLGK44VBAA3091607 | 2200 | EPCour038 | |
nieuw model koppeling | na VLGK44VBAA3091608 | 2820 | EPCour042 | |
Aixam serie (2008) | 2820 | EPCour042 | ||
Aixam serie ( 2010) | tot VLGS42AFA…3129400 | 2820 | EPCour042 | |
tot VLGS42AFC…3129390 | 2820 | EPCour042 | ||
na VLGS42AFA…3129401 | 4925 | EPCour044 | ||
na VLGS42AFC…3129391 | 4925 | EPCour044 | ||
Aixam serie (2013) | 4925 | EPCour044 | ||
Mega 400 ( vlakke neus) | alle modellen | 3254 | EPCour037 | |
Mega 400 ( met neus) | tot VLGN94VBAM2010842 | 2200 | EPCour038 | |
oud model koppeling | tot VLGN94VEAM2010842 | 2200 | EPCour038 | |
nieuw model koppeling | na VLGN94VBAM2010843 | 2820 | EPCour042 | |
na VLGN94VEAM2010843 | 2820 | EPCour042 | ||
D-Truck 400 | 4925 | EPCour044 | ||
Amica | 1000 | 2886 | 704039 | |
1100 | 1942 | 704036 | ||
1250 | 2886 | 704039 | ||
Arola | 16/20/40 Sachs | 1145 | 21x10x690 V-XZ | |
16/20/40 Honda | ||||
Bellier | VX 550 | 1117 | EPCOUR025 | |
Divane | Yanmar motor | 1090 | EPCOUR028 | |
Transporter | 1117 | EPCOUR025 | ||
Opale I en II ( Yanmar) | Yanmar motor | 1090 | EPCOUR028 | |
Jade | 3987 | EPCOUR040 | ||
Docker | 3987 | EPCOUR040 | ||
Canta | Honda | met 2e type IBC bakkop. | 2885 | 704040 |
Cassalini | Ydea | voor 2007 | 1090 | EPCOUR028 |
na 2007 | 2513 | EPCOUR029 | ||
Sulky | 1942 | 704036 | ||
Sulky | Honda motor | 2885 | 704040 | |
M10 | 3987 | EPCOUR040 | ||
Chatenet | Stella 214 | 1092 | EPCOUR027 | |
Media | 1092 | EPCOUR027 | ||
Barooder | Lombardini | 1092 | EPCOUR027 | |
Yanmar | 2513 | EPCOUR029 | ||
Chanelle CH26 | 2513 | EPCOUR029 | ||
Chanelle CH27 | 3987 | EPCOUR040 | ||
Due(1) | Zie Ligier / Microcar voor type | |||
Due(2) | Zie Ligier / Microcar voor type | |||
Erad | Spacia | 1216 | EPCOUR024 | |
Spacia met Yanmar | 1093 | EPCOUR022 | ||
of | 1092 | EPCOUR027 | ||
Grekav | Eke | 3984 | EPCOUR033 | |
Sonique | 3989 | EPCOUR042 | ||
JDM | Titane I,II en III | 2513 | EPCOUR029 | |
Roller koppeling Stilfreni | 1090 | EPCOUR028 | ||
Albizia | 2513 | EPCOUR029 | ||
Abaca | 2513 | EPCOUR029 | ||
JDM Aloes met Yanmar | 3987 | EPCOUR040 | ||
JDM Aloes met DCI | 4166 | EPCOUR045 | ||
Roxsy | met Yanmar | 3987 | EPCOUR040 | |
Xheos | met Yanmar | 3987 | EPCOUR040 | |
Ligier | ||||
Optima Serie 7 | Lombarini 325 | PBX 8612 | ||
Ruggerini 654 | PBX 12912 | |||
Robin 264 | PBX 12929 | |||
Optima | Robin 264 V1 | PBX 12410 | ||
Robin 264 V2 | PBX 8607 | |||
Sachs | 2542 | EPCour021 | ||
Optima II | 1122V8620 | |||
Optimax | 1122V8620 | |||
Modelle AB | 1122V8620 | |||
GL162 | 4146 | EPCour026 | ||
Ambra | 4146 | EPCour026 | ||
Nova (1) | 4146 | EPCour026 | ||
Nova (2) | vanaf 00018333 | 3984 | EPCour033 | |
X-Too JS28 | tot 0013211 | 3984 | EPCour033 | |
X-Too JS28 | 00013211 t/m 00013492 | 4164 | EPCour043 | |
X-Too JS28 | 00013492 t/m 00013825 | 3984 | EPCour033 | |
X-Too JS28 | vanaf 00013826 | 4164 | EPCour043 | |
X-Too max JS32 | tot 00008604 | 3984 | EPCour033 | |
X-Too max JS32 | vanaf 0008605 | 4164 | EPCour043 | |
X-Too JS34 Focs 502 | 3987 | EPCour040 | ||
X-Too JS34 DCI442 | 3639 | EPcour041 | ||
Optimax JS40 Focs 502 | 3987 | EPCour040 | ||
Optimax JS40 DCI 442 | 3639 | |||
JS 40 Primo | 3987 | EPCour040 | ||
Due JS42 | 3987 | EPCour040 | ||
Due JS42 | 3987 | EPCour040 | ||
Due JS44 | 4164 | EPCour043 | ||
Due CR34(DCI) | 4164 | EPCour043 | ||
IXO CR36 Focs 502 | 3987 | EPCour040 | ||
IXO CR36 DCI422 | 3639 | EPcour041 | ||
IXO CR36 DCI 492 | 3639 | EPcour041 | ||
X-Pro | 4146 | EPCour026 | ||
JSRC Focs 505 | 4164 | EPCour043 | ||
JSRC DCI 442 | 4164 | EPCour043 | ||
JSRC DCI 492 | 4164 | EPCour043 | ||
JS50 Focs 502 | 3987 | EPCour040 | ||
JS50L DCI | 3639 | EPcour041 | ||
Microcar | ||||
Lyra | ||||
Virgo I,II en III | 2069 | EPCour027 | ||
Due(1) | Lombardini Progress | 3987 | EPCour040 | |
Due(2) | ||||
Cargo | ( Optimax) Focs | 3987 | EPCour040 | |
DCI | 3639 | EPCour041 | ||
MC1/ MC2 | Lombardini | 2069 | EPCour027 | |
Yanmar | 2552 | EPCour029 | ||
M.Go (1) | Lombardini DCI/Progress | 4164 | EPCour043 | |
Yanmar | 3639 | EPCour041 | ||
M.Go (2) Lombardini | Focs502 | 4164 | EPCour043 | |
DCI442 | 4164 | EPCour043 | ||
DCI492 | 4164 | EPCour043 | ||
M.Go (3) | Progress | 3987 | EPCour040 | |
DCI | 3639 | EPCour041 | ||
F8C coupe | alle motoren | 4164 | EPCour043 | |
M8 | alle motoren | 4164 | EPCour043 | |
Flex | transporter | x | x | |
Piaggio | M 500 | |||
MK 500 | 2514 | EPCOUR033 | ||
Tasso | Bingo | 3338 | EPCOUR021 | |
King | 3338 | EPCOUR022 | ||
T3 King | 1117 | EPCOUR025 | ||
Heb je een Aixam die erg rookt?
- Oorzaak is vaak dat men te lang door rijdt met een kapot flexibel uitlaat deel.
- enorme rook ontwikkeling, ook vaak in de auto (voorraam wordt zwart aan de binnen zijde)
- motorolie wordt erg stroperig/ dik
- soms zijn zelfs de klepstoters te warm geweest (door dikke olie wordt de kop niet gesmeerd)
- vaak te grote klepspeling
Achter de radiateur zit aan de achterzijde van het blok een m6 dopmoer met daarachter een koperen ringetje (voor het afdichten) en daar achter een stelschroef (schroevendraaier) met een borgmoer.
Deze in draaien. Een kwart slag doet al heel wat. Wel moet de motor vlot oppakken als je gas geeft. Te ver indraaien heeft tot gevolg dat de motor slecht op toeren komt/ slecht op trekt. Bij het testen de borgmoer wel vast zetten.
Hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe u de handzender kunt programmeren.
A. Steek de sleutel in het contactslot.
B. Draai de sleutel 5 x van UIT naar STARTEN. Iedere draai van UIT naar STARTEN
moet binnen 3 seconden gebeuren. Laat de laatste keer (de vijfde keer) de sleutel 3
seconden in de STARTEN stand staan.
C. De richtingaanwijzers zullen 2 seconden constant branden.
D. U bevindt zich nu in de programmeer modus.
E. Druk op de ‘sluit’ knop van de eerste handzender => richtingaanwijzers knipperen 2
maal.
F. Druk op de ‘sluit’ knop van de tweede handzender => richtingaanwijzers knipperen
2 maal.
Beide handzenders zijn nu geprogrammeerd op het voertuig.
Let op dat de portierschakelaar werkt (de binnenverlichting is dan aan).
Laat het linker portier open staan tijdens het programmeren.
De onderstaande 3 acties moeten binnen 3 seconden verricht worden (per actie):
1: Druk op de setting knop op het display (1) en houdt deze ingedrukt.
Draai de sleutel eerst:
2: Op de "accessoire" stand (“A” positie op het contactslot).
3: Daarna op de "contact" stand (“M” positie op het contactslot) en laat de knop meteen los.
Let op: In de contact positie moet de knop binnen 1 seconde losgelaten worden.
Als u te lang drukt dan komt u bij de parameters setting.
Haal de sleutel uit het contact en controleer of de service indicator is teruggesteld.
Het is niet mogelijk om het service interval te wijzigen. Deze is standaard ingesteld op 5000 KM.
(Zie voor het resetten service interval Dué, technische memo 006).
Programmeren van de afstandbediening
Ontkoppel de accu.
Zorg dat er een batterij in de afstandbediening zit en monteer de accuklem.
Binnen maximaal 3 seconden: Druk op de knop sluiten (rood of groen lampje), de deuren
sluiten. Wacht 30 seconden. Blijf met de afstandbediening in de buurt van het voertuig.
Het programmeren is voltooid.
> Als het systeem niet werkt, herhaal de procedure max. 3 keer.
LET OP: Wanneer de accupool losgekoppeld is geweest i.v.m. werkzaamheden, kan het mogelijk zijn dat de afstandbediening opnieuw geprogrammeerd moet worden.
Programmeren van het display
Procedure voor het programmeren:
Let op dat de portierschakelaar werkt (de binnenverlichting is dan aan).
• Laat het linker portier open staan tijdens het programmeren.
De onderstaande 3 acties moeten binnen 3 seconden verricht worden (per actie).
1: Druk op de setting knop op het display (1) en houdt deze ingedrukt.
2: Draai de sleutel op de "accessoire" stand (“A” positie op het contactslot).
3: Dan op de "contact" stand (“M” positie op het contactslot) en houdt de knop meer dan 5
seconden ingedrukt. Er verschijnt een letter. U bent nu in het menu.
Menu 1: Instellen taal F = (Frans, kilometers).
• Druk kort op de knop (1) A = (Engels, Mijlen).
• Druk langer om te bevestigen en ga verder naar het volgende menu.
Menu 2: Lichtsterkte van de nachtstand instellen.
• Kies 1 t/m 5 (fabrieksinstelling : 3).
• Druk langer om te bevestigen en ga verder naar het volgende menu.
Menu 3: Instellen van de brandstof (benzine, diesel of elektrisch).
• Druk kort op de knop om de juiste brandstof te selecteren.
> M.GO.2 heeft extra mogelijkheden : D1 = Progress, D2 = DCI
• Druk langer om te bevestigen. U gaat automatisch weer uit het menu.
Let op: Als bij het instellen van de brandstof gekozen wordt voor benzine of elektrisch, dan
werkt het gloeisysteem niet.
Komt de ruitenwisser niet terug in de neutraal stand en/of werkt de interval stand niet?
De oorzaak hiervan is vaak een kapotte diode / weerstand (onze code 3799). Deze vindt u in de kabelboom die door de aluminium stuur kolom loopt.
Deze kabelboom moet worden open gestript en u dient de weerstand op te zoeken. De plaats waar deze zit is vaak wel “voelbaar”. De weerstand heeft namelijk een duidelijke verdikking (zie foto)
De volgende velgen zijn beschikbaar voor Microcar.
Deze kunt u bij ons bestellen. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.
Inlezen CDV zender (Microcar MC1 met Lombardini / gelijk aan Microcar Virgo)
1. Accu pool 10 seconden los halen
2. Accu pool weer monteren
3. Binnen 20 seconden 2 x de knop van de zender rustig achter elkaar in drukken en vervolgens de zender 25 seconden bij de auto houden (deze wordt dan in gelezen)
De Virgo II is er vanaf chassisnummer 5873.
De Virgo III is er vanaf chassisnummer 10609.
Ruitenwisser motor Virgo I, II en III
Er bestaan twee uitvoeringen, met 3- of met 4 polige stekker ( aansluitingen). Dit heeft te maken met het feit of het wel- of geen interval stand heeft.
Microcar levert jammer geen van beide modellen meer, maar een ander model ruitenwissermotor ( deze is korter). Deze wordt daarom geleverd met een totaal kit. ( steun, arm en ruitenwisserblad) Onze code 3287.
Rem klauw achter MC2.2 kent twee uitvoeringen:
a. remblokjes met "oren" d.i. de zogenaamde alu.uitvoering en zit gemonteerd op de MC1 na serie nr. 109947 en op de MC2 na 401210
b. remblokjes die lijken op die van voor ( deze zijn lager)
Ook zijn er twee modellen "afdichtingen"
a. de standaard afdichting met onderdeel nr. 1003865 en
b. de "harmonica" afdichting met onderdeel nr. 1007476
Remschijven:
a. gemonteerd met 4 bouten
b. met 3 bouten zijn gebruikt op:
1. de MC1 na serie nr. 110507
2. MC2 na serie nr. 403227
Wielen en banden:
Men is overgestapt van 145/60R13 naar de 145/70R13
a. op de MC1 na serie nr. 111387
b. op de MC2 na serie nr. 405523
Lombardini of Yanmar motor in de MC serie:
Als er in het chassis nummer een Y zit dan is er een Yanmar motor gemonteerd.
Hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe u de handzender kunt programmeren.
A. Steek de sleutel in het contactslot.
B. Draai de sleutel 5 x van UIT naar STARTEN. Iedere draai van UIT naar STARTEN
moet binnen 3 seconden gebeuren. Laat de laatste keer (de vijfde keer) de sleutel 3
seconden in de STARTEN stand staan.
C. De richtingaanwijzers zullen 2 seconden constant branden.
D. U bevindt zich nu in de programmeer modus.
E. Druk op de ‘sluit’ knop van de eerste handzender => richtingaanwijzers knipperen 2
maal.
F. Druk op de ‘sluit’ knop van de tweede handzender => richtingaanwijzers knipperen
2 maal.
Beide handzenders zijn nu geprogrammeerd op het voertuig.
TECHNICAL INFORMATION
N° 239 Of January 8th 2003
EVOLUTION OF THE FRONT WINDSCREEN WIPER MOTOR
From the serial number 24900, the VIRGO are fitted with a new version of front windscreen wiper motor.
This engine is fitted with a heat security which allows the engine to stop when it is used a long time dry.
As our previous supplier will not manufacture for the spare part department anymore, we offer you a kit “new version” which goes at the same place as the old one without big modification.
DESIGNATION | REF. |
Front windscreen wiper motor Italtergi | 1 000 684 |
Front windscreen wiper arm Italtergi | 1 001 851 |
Front windscreen wiper brush italtergi | 1 001 852 |
Kit of screw front wiper motor Italtergi | 1 002 280 |
Front alloy wiper clip | 1 000 109 |
The old parts will be replaced according to the following board :
OLD VERSION | NEW VERSION | ||||
DESIGNATION | REF | QTY | DESIGNATION | REF | QTY |
Front wiper motor | 0675208 | 1 | Kit wiper motor. Italtergi | 1 002 279 | 1 |
Front wiper arm | 0675205 | 1 | Front wiper arm | 1 001 851 | 1 |
Front wiper brush | 0675206 | 1 | Front wiper brush | 1 001 852 | 1 |
Front wiper clip | 0669571 | 1 | Front alloy wiper clip | 1 000 109 | 1 |
The kit of the wiper motor is made up with :
- 1 wiper motor + screw : 1000684
- 1 wiper arm : 1001851
- 1 wiper brush : 1001852
- 1 clip : 1000109
CAUTION : the motor ITALTERGI mustbe fitted with the wiper arm ITALTERGI.
FITTING OF THE FRONT WIPER MOTOR KIT (ITALTERGI)
1) Take out the 50 amp fuse or disconnect the battery terminal (according to the case).
2) Push aside the dashboard :
- Take off the flywheel (torx screws).
- Take off the upper and lower steering cover.
- Take off the whole dashboard.
-> Two screws door pillars
-> Two upper plastic rivets
-> Unplug the meter cable
-> Take off the door seals in order to avoid frictions on the dashboard and to easy its clearance.
-> Push aside the dashboard.
CAUTION : Four double sides are positioned between the dashboard and the apron (it can resist), avoid the frictions of the steering with the rear printed circuit of the instrument panel.
- Unplug the door switch and the loud speakers and the 4 plugs of the instrument panel.
3) Push aside the insulation of the dashboard in order to have access to clip fixing, take out the whole engine and the clip.
4) Prepare the new motor Italtergi :
- Cut the earth cable –it makes double use with the mass of the beam (PICTURE 1).
Picture 1 Picture 2
- Fit the alloy clip on the engine without tightening the screws, fit the flat screw until the end of the thread, put the conical spacer and the waterproof seal (PICTURE 2).
- Position the engine inside the body.
Outside, position the seal, the conical spacer and the screw (PICTURE 3) After having tightened this one, put the screw cover and position the arm and the brush. Then, pierce the apron according to the position ofthe clip (PICTURE 4).
Picture 3 Picture 4
- Tight definitively the screws of the clip, do notforget to position the mass of the beam under the upper screw
Picture 5
5) Fit back the dashboard
- Reconnect the loudspeakers and the door switches.
CAUTION: Do not tear the printed circuit of the dashboard when fitting the steering column. Check the functioning of the engine before the complete assembly.
Het instrumentenpaneel van de Microcar Dué is uitgerust met een onderhoudsindicator welke als
eerste zichtbaar wordt bij 500 km en daarna elke 5000 km.
Het aftellen tot aan de eerstvolgende servicebeurt is zichtbaar op het display wanneer de sleutel in de
contact positie is gedraaid. De afgelezen stand knippert 3 keer voordat het display weer naar de totale
km stand springt.
Zodra de indicator gereset is, zal het display 3 geluidssignalen geven. Als het onderhoud niet is
uitgevoerd zal er bij elke start 3 keer een pieptoon klinken en de overschreden kilometers,
voorafgaand door een min teken, in beeld getoond worden.
Als het onderhoud is uitgevoerd, zijn de onderstaande instructies van toepassing voor het resetten:
- Druk op knop (1).
- Zet het voertuig op contact en blijf knop 1 ingedrukt houden gedurende 10 seconden. De km
stand wordt zichtbaar.
- Laat de knop los.
- Druk de knop nogmaals in gedurende 3 seconden tot dat 5000 km op het display verschijnt.
Let op: Bij het goedkoopste model (waar geen binnenverlichting aanwezig is) kan je het display alleen resetten als je de bruine draad die rechts onder het dashboard hangt door verbindt (deze bedrading zou normaal dienen voor de deurschakelaar).